Vandaag bij het Ministerie van Transport moest ik een motorrijexamen afleggen.
We waren met ongeveer 40 kandidaten en werden in groepjes van 4 binnengeroepen. Het examen bestond uit twee etappes. In het eerste bureautje, wierp de examinator ons uit de losse pols vragen toe waar we om de beurt op moesten antwoorden:
- explique la distance de sécurité
- explique le passage en niveau
- ...
Vervolgens werden we een tweede bureautje binnengeleid dat behangen was met verkeersborden en wegsituaties. Opnieuw kreeg ieder een vraag, mijn vraag luidde “ Explique la ligne discontinu oftewel de onderbroken witte lijn”.
Allemaal theoretische termen waarbij we met 3 personen toch iets van antwoord konden dienen. De vierde persoon (een ervaren taxichauffeur, die toch maar eens om een rijbewijs ging) kon echter niet antwoorden op de vraag (en ik vertaal even): “ hoe kan je de persoonlijke schade tijdens een ongeval preventief vermijden”.
Na enkele minuten pijnlijke stilte zei de examinator: “een veiligheidsgordel; ooit van gehoord? Dat zou gij toch moeten weten als ervaren taxichauffeur..” Allé, ge moogt allemaal beschikken, tis inorde!!
Hèhè, wij allemaal blij dat het inorde was en dat er geen (ja, verwonderlijk) geld geschoven moest worden.
Groetjes! Wim
Ps: enkele verkeersborden die ik mocht aanschouwen in het tweede bureautje:
Euh?? Precies nog nooit gezien hier in het straatbeeld.. ;-)
Uitlaathanger
1 jaar geleden
Goed gedaan Wim!
BeantwoordenVerwijderenIs dat rijbewijs hier ook geldig, dan koop ik een moto voor ons twee die we dan afwisselend gebruiken :)
Groeten,
Dorien
Héhé, het herinnert me aan het examen dat ik aflegde in Kameroen in 2009 in ministère de transport, Yaounde. Maar toch ook wel anders...ik moest wel geld onder tafel schuiven, maanden wachten en er was ook een praktisch examen bij!
BeantwoordenVerwijderenMijn drie theoretische vragen: wat is een side car, wat is amazone houding op een moto en een parkeerverbodbord. Het praktische examen was ook een avontuur. Een bijvraagje was waarom mogen pigmeeën niet achterop..omdat de benen niet tot aan de steuntjes kunnen...echt niet te doen!!!
Veel plezier met de moto..ook zo'n chinese versie? ik had een KTM!Wat dat ook mogen betekenen..:)
Sven